

[image: image1]



Detta är en provläsning från Ica Bokförlag


FRÅN EN

SÄKER

KÄLLA…

Sanningen om
kungaskandalen

DICK HARRISON
DESIRÉE A. SCHEIN

[image: image]


www.icabokforlag.se

© 2012 Dick Harrison och Desirée A. Schein

Eventuella språkfel i de återgivna citaten är de citerades egna.

Mångfaldigande av innehållet i denna bok, helt eller delvis, är enligt lagen om upphovsrätt förbjudet utan medgivande av förlaget. Förbudet gäller varje form av mångfaldigande genom tryckning, kopiering, bandinspelning, elektronisk lagring och spridning etc.

Omslag: Marie-Louise Friberg, above.se
E-boksproduktion: Elib AB 2012

ISBN 978 91 534 3940 0


 

Till Jean


 

Quis custodiet ipsos custodes?
Vem skall vakta väktarna själva?

Juvenalis, Satirer VI: 346–348


Författarnas tack

Den här boken hade varit omöjlig att skriva utan det osjälviska och modiga stöd som många människor har lämnat, inte minst genom att de låtit sig intervjuas och delgett oss värdefull information. Ett stort och varmt tack till era alla, ingen nämnd och ingen glömd.

Ett särskilt tack riktas till Roger Jonsson, Jonas Andersson och Katarina Harrison Lindbergh, vilkas stöd och engagemang har varit ovärderligt. Ett lika stort tack till Ica Bokförlag som hade modet och viljan att publicera boken.

Dick Harrison och Desirée A Schein, den 17 september 2012


Prolog

År 2005 tog hovreportern Daniel Nyhlén svensk hovjournalistisk till en ny nivå genom en artikel i Aftonbladet. Tillsammans med fotografen Mattias Carlsson sågs Nyhlén strosa runt i ett varmt och soligt Borgholm för att på tidningens uppdrag bevaka händelser i samband med kronprinsessan Victorias födelsedag.1 Om den påföljande historien var resultatet av slarv, nyhetstorka eller solsting har inte gått att reda ut. Ord står mot ord. I vilket fall som helst kunde svenska folket den 12 juli häpna över denna dramatiska artikel:

Naken man på Solliden
Polisen fick rycka ut för att skydda kungafamiljen. En naken man trängde sig i går in på kronprinsessan Victorias sommarparadis. Polisen ryckte genast ut till Sollidens slott samtidigt som kungens väktare jagade inkräktaren med spårhundar.

Kungafamiljen skakas av den obehagliga händelsen som utspelade sig på Öland i går eftermiddag. En helt naken okänd man trängde sig in på Sollidens privata område vid kungens brygga.

I artikeln konstaterades att kronprinsessan Victoria och hennes syskon ägnade sig åt sol och bad med vänner och familj – prins Carl Philip och hans dåvarande flickvän Emma befann sig i en båt – när en naken man plötsligt kom simmande. En väktare slog larm och ringde efter polis. Enligt väktarna höll mannen ”en stor sak i handen” när han upptäcktes. Polisen tog larmet på allvar och sökte igenom omgivningarna medan Securitasvakter spanade efter inkräktaren från kungafamiljens säkerhetsbåt. Även hundar sattes in i jakten, men förgäves. Den nakne var försvunnen.2

Nakenchocken fick ett för Aftonbladet föga hedrande efterspel. Ett par dagar senare, den 14 juni, redogjorde Michael Ståhl i Ölandsbladet för vad som verkligen hänt. Enligt vad poliserna Bo Johansson och Thomas Lönnqvist, som deltagit i jakten på inkräktaren, hade att förtälja var den man som trotsade algblomning och förbudszoner Aftonbladets egen fotograf. Den ”stora saken” i hans hand var ett teleobjektiv. Fotografen hade använt nakenbadet intill Solliden för att ostört kunna ta sig ut till en sten i vattnet, där han suttit och spanat mot kungens brygga och badplats. Tillsammans med Daniel Nyhlén hade han dessutom gjort sig skyldig till felparkering i nakenbadets område, vilket poliserna upptäckte. I samma ögonblick som Bo Johansson skulle fästa boten på bilen kom Nyhlén (påklädd) utfarande ur ett buskage och undrade om det verkligen var nödvändigt med böter. Han fick till svar att så var fallet.3

Nyhlén avfärdade polisernas berättelse. Visst kunde det ha varit tidningens fotograf som satt på stenen, men han var inte naken – ”Aftonbladets personal jobbar påklädda” – och själv hade han begett sig dit först efter det att larmet om nakenchocken gått, i syfte att bevaka händelsen. Polisen var dock säker på sin sak. ”Det är ingen förväxling”, replikerade Bo Johansson. ”Fotografen var ute för att se om han kunde ta några smygfoton och sedan skrev de om sig själva.”4

Konsekvenserna av den öländska incidenten var begränsade. Något erkännande om fel eller beklagande av det inträffade kom inte från Aftonbladet. Tvärtom: Anders Gerdin, tidningens dåvarande chefredaktör, ringde upp länspolismästaren i Kalmar och klagade på Ölandspolisen.5 Expressen kunde inte motstå frestelsen att publicera en blänkare om konkurrenttidningens missöde.6 I övrigt föll historien i glömska. Sju år senare håller Bo Johansson fortfarande fast vid sin version, låt vara att han kan acceptera att fotografen kanske inte var helt naken. Eventuellt hade han på sig ett par badbyxor som var så snäva att det på långt håll kunde ha uppfattats som att han saknade kläder.7

Historien om den nakne mannen utanför Solliden är ett belysande exempel på hur dagens hovjournalistik fungerar när den är som sämst, hur den inte sällan går över styr och lägger krokben för sig själv. Vem som har rätt i sakfrågan är omöjligt att klarlägga. En blottare? En kvällstidningsfotograf i för små badbrallor? Envar må gissa. Det verkligt intressanta är dels att en kvällstidning på kortast möjliga tid gjorde allt som stod i dess makt för att exploatera en hypotetisk koppling mellan kungahuset och nakenhet, dels att ingen journalist ansåg det relevant att granska uppgiftslämnarna. Sensationsmakeri gick hand i hand med bristande källkritik.

Att kvällstidningar håller sig med hovreportrar och vill berätta om kungligheter är inte förvånande. Högt uppsatta män och kvinnor, oavsett om de ägt verklig makt eller inte, har attraherat nyfikna blickar och genererat spekulationer och skvaller sedan urminnes tid. Böckerna om forna dagars monarker är oräkneliga. På bibliotekens historieavdelningar bågnar hyllorna under trycket av redogörelser för kungadömens och imperiers uppgång och fall, blodiga korståg, ondsinta regenter och fagra prinsessor. Teaterscenen, folksagan och den hollywoodska filmrepertoaren är likartade. Reportrar och fotografer publicerar årligen tusentals artiklar och bilder på sitt lands och andra länders kungligheter, av det enkla skälet att det finns ett intresse hos köpvilliga läsare. Huruvida tidningarnas löpsedlar och artiklar överensstämmer med verkligheten är inte sällan oväsentligt för de ansvariga. Det viktiga är att nyheter om kungligheter säljer.

Sollidenhändelsen, i synnerhet dess mediala aspekt, är karaktäristisk för pressens bevakning av vår tids monarki. Det finns gott om parallellfall. Ofta är såväl händelserna som spekulationerna så banala att de glöms efter någon dag, eller redan efter ett par timmar. Men det händer att mediedreven tillåts växa in absurdum. Denna bok handlar om ett sådant fall: den ”kungaskandal” som i svallvågorna av publiceringen av boken Den motvillige monarken år 2010 resulterade i den största mediestormen kring det svenska kungahuset på mer än ett halvt sekel.

Till skillnad från incidenten på Solliden ledde kungaskandalen till att vanliga människor fick sina liv raserade på grund av en olycklig kombination av brist på källkritik, publicistisk girighet och – kan man förmoda – ett i vissa kretsar brinnande hat mot Sveriges statsskick. Skandalen och dess inneboende dynamik gjorde det möjligt för en enda individ – från en plattform som tillhandahållits av författare med ytterst tveksamma arbetsmetoder och syften – att med medias beredvilliga hjälp grundlura en hel nation under ett års tid och nästan orsaka en konstitutionell kris i en modern demokrati.

Vårt syfte är inte att nagelfara varje sida i Den motvillige monarken, i synnerhet inte kapitel som främst innehåller vad som politiskt sett måste betecknas som harmlöst skvaller. Den primära målsättningen i första delen av boken är snarare att, genom en detaljerad granskning av ett antal konkreta punkter, visa på den fara som ryms i ett okritiskt anammande av uppgifter och en alltför stark tilltro till sanningshalten i journalistiska alster. Vi kommer framför allt att granska de uppgifter i Den motvillige monarken som gör gällande att Carl XVI Gustaf har äventyrat rikets säkerhet genom att vistas i ljusskygga miljöer och därmed utsatt sig för risken att bli utpressad. Vilka konkreta belägg har författarna Thomas Sjöberg, Deanne Rauscher och Tove Meyer för att Sveriges statschef verkligen har gjort vad de påstår? Finns det en verklighet bakom de anklagelser som framförs i boken?

Denna infallsvinkel medför att vi lägger stor vikt vid behovet av källkritik. I vårt samhälle sätts denna gamla beprövade metod för utvärdering av utsagor sällan i högsätet. Gissningar, vaga indicier och obekräftade rykten är mycket vanligare i media än noggrant verifierade fakta. I svallvågorna av den ifrågasättande omvärdering av historiska händelseförlopp som brukar förknippas med termer som poststrukturalism har källkritiken inte sällan satts på undantag även i den akademiska världen. Detta är ett problem. Källkritik behövs, mer nu än på länge, på grund av den allt större mängden sakuppgifter och påståenden som cirkulerar i den vildvuxna mediedjungeln.

Till detta kommer ett övergripande perspektiv: den politiska skandalen som fenomen, sett mot bakgrund av det expanderande mediesamhället. Denna synvinkel dominerar bokens andra hälft. Vilken betydelse har en skandal i dagens värld? På vilka premisser kan den frambesvärjas, eskalera och tillåtas drabba människor som kanske är oskyldiga? Hur mycket makt är vi beredda att överlåta till de skandalskapande journalister som själva sällan blir utsatta för granskning och som endast i undantagsfall behöver riskera juridiska efterräkningar?


Del I


KAPITEL 1

En bok och ett drev

Den kungaskandal som flammade upp i den svenska pressen på senhösten 2010 hade sin grund i en 352 sidor tjock bok, Den motvillige monarken: Carl XVI Gustaf, skriven av Thomas Sjöberg. Vid sidan av Sjöberg framträdde Deanne Rauscher och Tove Meyer som medförfattare i och med att de var ansvariga för åtskillig research. Sjöberg var själv huvudansvarig för skildringen av kungens uppväxt och utbildning, medan Meyers bidrag utgjordes av grävande i arkiv och öppna källor. Rauscher kartlade vad som i förordet kallas ”de mindre allmänt kända sidorna av kungens privatliv.” Thomas Sjöberg beskrev resultatet som en ”oauktoriserad biografi över kung Carl XVI Gustaf”.8

Den motvillige monarken består av två delar. Första delen utgörs av en mycket översiktlig genomgång av kungens barndom och ungdom, med en längre utvikning om några av kungens släktingar, i synnerhet morfadern Karl Eduard. Denna del fick ringa uppmärksamhet i media. Andra delen utgörs av en svit kapitel som berör vad kungen, och i ännu högre grad hans vänner, påstås ha gjort på diverse ljusskygga och i vissa fall illegala klubbar. På denna punkt var det mediala intresset större. Udden i denna andra del är kritisk till Carl XVI Gustafs agerande. Den grövsta anklagelsen är att kungen genom vidlyftigt nöjesliv med ”kaffeflickor” och strippor på svartklubbar har utgjort ett hot mot rikets säkerhet. I egenskap av ordförande i utrikesnämnden och landets främsta symbolgestalt är kungen allt annat än betydelselös, varför en eventuell utpressningssituation kan få allvarliga följdverkningar för nationen Sverige.

I centrum för dessa påståenden står Mille Markovic, en man som förekommer under tjugoen punkter i belastningsregistret och vars livliga fantasi lätt kan mäta sig med hans brottsregister i omfattning. Markovics utsagor tillmäts stort värde av Sjöberg, Rauscher och Meyer. Många av de utsvävningar som kungen och hans vänner uppges ha gjort sig skyldiga till lokaliseras till Markovics illegala utskänkningsställe Club Power. Förutom Markovic förekommer ett antal vittnen, varav flertalet är anonyma och svåra att spåra. I särskilda kapitel skildras kungliga eskapader i utlandet, dels under os i Atlanta, dels under en jaktresa till Slovakien.

Både brödtexten och notförteckningen präglas av källmässiga dimridåer. Läsaren tvingas lita på att det Sjöberg, Rauscher och Meyer gör gällande är sant. Reglerna om intersubjektiv prövbarhet – det vill säga att det skall vara möjligt för en läsare att granska och utvärdera utsagornas och slutsatsernas bärkraft – sätts ur spel. Sakuppgifterna kan inte kontrolleras. Som exempel kan nämnas att kapitlet ”Kurtisanen”, som handlar om en kärleksaffär mellan kungen och sångerskan Camilla Henemark, fullständigt saknar angivna ledtrådar om vem som förmedlat romansinsikterna till författartrion.

Vad som dessutom saknas i Den motvillige monarken, och något som bokens kritiker genast påpekade, är ett egentligt biografiskt anslag. Bokens första och andra hälft hänger inte ihop. Det framgår inte hur de ungdomserfarenheter som den blivande kungen får i första delen har påverkat de gärningar han görs ansvarig för i andra delen. Man får inte veta hur Carl XVI Gustaf har regerat – hur han har skött sina officiella åtaganden, vilka reaktioner hans uttalanden i pressen har fått, hur mycket eller hur litet han har betytt för svenska politiska och kommersiella relationer med utlandet, vilka åtgärder han har tagit initiativ till, etc. Man får inte heller veta hur kungens privatliv har gestaltat sig utöver de påstådda besöken på skumma nattklubbar. Här står inget om personlighet, kulturella och vetenskapliga intressen, läsvanor och musiksmak. Bokens andra hälft fokuserar uteslutande på skandalaspekten.

Detta är självfallet graverande för bokens status som biografi i termens grundläggande bemärkelse, men det var knappast till skada på bokmarknaden, och inte heller i medievärlden. Den motvillige monarken blev en högst välkommen, låt vara något tidig, julklapp för landets nyhetsredaktioner. De skrikande löpsedlarna tävlade med juldekorationerna i färgsättningen av den gråmulna novembermånaden, och allt hot om nyhetstorka eliminerades för överskådlig tid. Författarna svarade välvilligt på allehanda frågor från en ivrig presskår, och Carl XVI Gustafs påstådda privatliv ventilerades på den ena offentliga arenan efter den andra. En stolt Thomas Sjöberg förkunnade i kvällspressen att han hade gjort en insats för kommande tiders historieskrivning. Om hundra år, spådde han, skulle forskarna vara tacksamma över hans bok.9

Kritikerkårens omdömen var delade. Till de mest positiva hörde kulturchefer och krönikörer på dags- och kvällstidningar. Aftonbladets Åsa Linderborg menade att Den motvillige monarken var en viktig publikation att läsa för envar som trodde att monarkin var ett idealiskt statsskick. I en krönika konstaterade Staffan Heimerson att boken var ”föredömligt dokumenterad, välskriven och roande”. Gunnar Bergdahl, kulturchef på Helsingborgs Dagblad, skrev i sin recension att kungabiografin var ”en väldokumenterad skildring av något vi alla anade”. Gabriel Byström, kulturchef på Göteborgs-Posten, poängterade visserligen att flertalet uppgifter inte går att kontrollera och att konspirationsteoretikern får ”stoff så det räcker”, men han konstaterade även att boken förhoppningsvis skulle kunna ”ge upphov till en mer förutsättningslös diskussion om det svenska statsskicket.”10 Republikanska Föreningens före detta generalsekreterare Mona Abou-Jeib Broshammar kallade Den motvillige monarken en ”kioskvältande bok” och föreningens medlemmar erbjöds att köpa den till ett reducerat pris.11

Verkligt entusiastisk var Börje Graf, redaktör på Vänsterpartiets tidning Vänsterpress. Recensionsrubriken var ”En kåt kung”. I texten kallades kungen bland annat för horbock och festprisse. Graf krävde en ordentlig redovisning av kungahusets nyttjande av bröllop, fester, horor, älskarinnor och eskortflickor, detta trots att det inte stod ett ord i boken om att kungen skulle ha köpt prostituerade. Redaktör Graf avslutade med att Den motvillige monarken bekräftade hans avsky mot feodala kvarlevor. Just denna recension visade sig emellertid vara ett övertramp. Hovet, som via kvällspressen upplystes om dess existens, lät meddela att man ämnade kontakta jurist för att undersöka om det fanns grund för rättsligt agerande mot Vänsterpress ansvariga utgivare Anki Ahlsten, tillika partisekreterare i Vänsterpartiet. Ahlsten ville först inte kommentera artikeln, men dagen därpå lät hon i en Expressen-intervju meddela att hon var beredd att be kungen om ursäkt.12

Alla var dock inte positiva. En av denna boks författare, Dick Harrison, skrev en kritisk recension i Svenska Dagbladet.13 I Dagens Nyheter skrev Jens Liljestrand att boken formar sig till ”ett mischmasch av indicier, anonyma påståenden och sida efter sida av intetsägande, noggrant transkriberade intervjuer med ’kungavänner’ vars svettläppade svammel tidvis når parodins höjder”.14 I sin nyårskrönika i Expressen jämställde professorn och författaren Leif GW Persson biografin med en ”hink med dynga”.15

En av kritikernas angreppspunkter bestod i att åtskilliga händelser i boken skulle ha inträffat för drygt två decennier sedan. Trovärdigheten hos de anonyma vittnesmålen ifrågasattes. Författarna försvarade sig med att källorna hade rätt att vara skyddade. Thomas Sjöberg sade att han var hjärtligt trött på att man inte tog kung Carl XVI Gustaf ”på allvar”. I en intervju för bokhandeln Adlibris vädjade han till svenska folket: ”älskade undersåtar, se på det här som tragiskt […] sluta behandla honom som lillprinsen på Haga.”16

Första upplagan av Den motvillige monarken sålde slut i rekordfart och förlaget fick raskt trycka upp nya upplagor. Författartrion och deras verk uppmärksammades av medier runt om i världen och en hyfsad slant bör ha trillat in på deras bankkonton. Publiceringen följdes av en med svenska mått mätt sällan skådad mediecirkus. ”Tyckarna” delades i två läger, en för boken och en emot. Republikaner jublade och rojalister rasade. Förtroendet för kungen sjönk och en debatt om monarkins vara eller icke-vara bröt ut.

I efterhand framstår medias agerande under november och december 2010 som ett praktexempel på ett så kallat drev. Det gick knappt en dag utan att skvaller om kungen, kungens vänner, kaffeflickor, strippklubbar och Camilla Henemark valsade runt i presssen. Anonyma medelålders ”stadgade två- och trebarnsmammor” talade närmast på löpande band ut i kvällstidningarna om tjugo år gamla partyeskapader med monarken och kungagänget. Påstådda strippor vittnade – naturligtvis anonymt – om hur de hade badat bubbelpool med kungen och hans vänner på alla möjliga ställen. För en utomstående framstod kretsen kring den svenske monarken som en hop brunstiga Östermalmskaniner som enligt Thomas Sjöberg ”kalasat på undersåtar av det motsatta könet” i decennier.17

Skandalrubrikerna avlöste varandra på löpsedlarna, men det var påfallande ont om granskande ifrågasättanden av sanningshalten i de många uppgifter om strippor, älskarinnor och kostsamt lyxliv som cirkulerade i offentligheten. Trycket blev snart hårt på hovet att kommentera boken och dess uppgifter.

Kungen, som i början av november befann sig på en traditionsenlig älgjakt på Hunneberg i Västergötland, inte långt från Trollhättan, valde att inte ställa in den sedvanliga presskonferensen, som under normala omständigheter brukade vara en stillsam historia med fokus på hur lyckad jakten varit, utan att planenligt möta de församlade journalisterna. Mötet torsdagen den 4 november blev huvudnyhet i både TV och tidningar. Till journalisternas frustration uppehöll sig kungen mest vid själva älgjakten, som de var föga intresserade av, och kommenterade endast Den motvillige monarken i korta ordalag. Han förklarade att han inte hunnit läsa boken, eftersom den anlänt till honom först under gårdagen, varför han inte kunde recensera den eller kommentera innehållet. Avslutningsvis konstaterade kungen att ”jag har sett en del rubriker som inte har varit så trevliga, jag har pratat med min familj och drottningen. Vi vänder blad och går vidare nu för som jag har förstått är det här saker som hänt långt tillbaka i tiden.”18

I synnerhet uttrycket ”vi vänder blad” tolkades av många journalister och mer eller mindre professionella tyckare som att kungen erkände att innehållet i boken var med sanningen överensstämmande – att han verkligen gått på strippklubbar, förlustat sig sexuellt med villiga unga damer och utsatt sig för risken att utpressas av gangsters. Nästan ingen brydde sig om vad monarken ordagrant hade sagt, nämligen att han inte hunnit läsa boken. För mediedrevet blev det kungliga uttalandet ytterligare bränsle till en redan sprakande brasa.

Att i detta läge försvara monarken eller yrka på försiktighet i hanteringen av alla påståenden som cirkulerade i media – det vill säga att gå emot drevet – innebar att man riskerade att utmålas som godtrogen, konservativ, reaktionär eller allmänt skum. Den personliga integriteten blev per automatik ifrågasatt.

En person som omgående utsattes för dylik behandling var journalisten och författaren John Chrispinsson, som den 7 november publicerade en debattartikel i Svenska Dagbladet. Chrispinsson, som började med att poängtera skandalbokens svaga källunderlag, drog den banala slutsatsen att samtliga rykten – även om de vore sanna – stod sig slätt mot mängder av andra politiskt laddade sexskandaler, såväl samtida (som i fallet med Silvio Berlusconi i Italien) som historiska. Jämfört med skvallret om äldre tiders kungligheter framstår, konstaterade han, Carl XVI Gustaf i Den motvillige monarken snarast som ett dygdemönster. Att Thomas Sjöbergs bok överhuvudtaget kunde skapa rubriker berodde på den samverkande kraften hos internet, nyviktorianska stämningar på den moraliska arenan, samhällets kommersialisering och viljan att synas i TV. Resultatet var ”en tsunami av skvaller om allt och alla, var och en har ju rätt att påstå vad som helst och bli respekterad för detta”. Chrispinsson avslutade med att ställa den retoriska frågan om vi inte borde försöka stävja detta.19

Det skulle han inte ha gjort. Redan nästa dag anklagades han av Malin Ullgren i Dagens Nyheter för att själv vara en ”äktviktoriansk” skribent som hyllade ett 1800-talsmässigt hovliv med virila kungar och religiösa drottningar. Chrispinssons påpekande att bokens anonyma vittnen, däribland folk från den undre världen och narkomaner, hade trovärdighetsproblem viftade Ullgren bort med argumentet att kaffeflickorna var trovärdiga just för att de var kaffeflickor. Sådana kvinnor trodde sig män kunna utnyttja, vilket tydligt framkom i boken. På grund av sin utsatthet var de lätta att skrämma till tystnad och lätta att avfärda som vittnen ”av en opinion som på något primitivt känslomässigt plan faktiskt inte vill putta pappa från piedestalen”.

Själv ifrågasatte Malin Ullgren inte att skvallret var sant. Tvärtom, konstaterade hon: här finns ”en bra sammanställning av statschefens mest privata umgängesvanor”. I förlängningen, resonerade hon vidare, avslöjar Den motvillige monarken en förfärlig rest av det gamla svenska patriarkatet, män med ”extrem samhällsmakt som tillsammans värnar rätten att inte betrakta kvinnor som människor”. Att Chrispinsson och andra negativa recensenter inte förmådde se detta säger, menade Ullgren, mycket om deras blindhet för kvinnoförtrycket i dagens samhälle.20

Vad som framför allt slår en, när man i efterhand granskar denna och andra artiklar i kungaskandalens mediedrev, är den totala bristen på ifrågasättande av sakuppgifter. I Malin Ullgrens fall förefaller det som om den feministiska ideologin i sig har fungerat som ett alibi för att slippa konfrontera den besvärliga uppgiften att undersöka om innehållet i boken överhuvudtaget var sant. Slutsatsen betydde allt, medan de grunder varpå slutsatsen vilade var ointressanta. Detta är måhända en vanlig och stundom effektiv politisk taktik. Men det blir ödesdigert om taktiken tillämpas inom vetenskap och journalistik.

Tre dagar senare, på kvällen den 10 november, diskuterades boken i TV4:s Kvällsöppet. En av denna boks författare, Dick Harrison, deltog i panelen, tillsammans med bland andra Thomas Sjöberg och representanter för pressen. Harrisons återkommande käpphäst var källkritiken. Hur vet vi att uppgifterna i boken är korrekta? Kan man komma farande med vilket skvaller som helst utan att behöva backa upp det med annat än rykten och påståenden som eventuellt har sagts av personer som inte ens nämns vid namn? Frågorna föll platt till marken. Ingen av de närvarande journalisterna ansåg invändningarna värdiga en diskussion. Man tog för givet att boken innehöll sanningen och inget annat än sanningen. Sjöberg raljerade småskrattande över att akademiker som Harrison uppenbarligen inte visste hur en god researcher arbetade. Det där med noter och källförteckningar är för avhandlingar, inte för den goda journalistiken.

Drevets inneboende kraft gjorde för en tid Thomas Sjöberg till Sveriges mest uppmärksammade journalist, både på hemmaplan och utomlands. Han medverkade i seminarier och konferenser för att berätta om sitt alster. Den 16 december intervjuades han av Viggo Cavling på en ”Resumébar” på Berns i Stockholm. Här hävdade han än en gång att allt i Den motvillige monarken var sant, samtidigt som han beklagade att boken kallades ”skandalbok”. Cavling förklarade då att han hade blivit kontaktad av en kvinna (Desirée Ahokas Schein, en av denna boks författare) som gjort gällande att en hel del i boken snabbt hade kunnat konstateras inte vara korrekt, bland annat uppgiften om att kungen skulle ha besökt Mille Markovics svartklubb. En uppenbart stressad Sjöberg vägrade att gå in på ämnet och viftade bort allt med att ”hon är galen, den kvinnan”.21

På den stora finlandssvenska journalistkonferensen Mediespråk, som hölls i Vasa i början av 2011, var Sjöberg en huvudgäst, och hans bok skänktes till samtliga deltagare.22 Redan i december 2010 blev han inbokad för att tala på temat ”Vad är skillnaden mellan gräv och skvaller” på Grävseminariet i Växjö i mars 2011, en av mediebranschens stora årliga händelser.23 Några veckor före det planerade framträdandet hoppade han dock av i protest mot att Den motvillige monarken inte nominerats till Guldspaden. ”Jag tycker att juryn har gjort ett uruselt arbete”, förklarade Sjöberg, som menade att boken inte blivit tagen på allvar av Föreningen Grävande Journalister och Guldspadejuryn. ”Det är snudd på skandal att den mest uppmärksammade svenska boken i modern tid inte blir nominerad”, sade en rasande Sjöberg till tidningen Journalisten. 24

Till slut blev Sjöberg belönad för sin gärning. I maj 2011 tilldelades han det nyinstiftade Frilanspriset på 6 920 kronor för sitt arbete med Den motvillige monarken. En gratulerande reporter frågade hur det kändes. ”Jag är jätteglad och stolt”, svarade Sjöberg. ”Det här känns som ett erkännande för alla år som frilans och jag har aldrig fått något pris förut”.25 Under intervjun flaggade Sjöberg också för att han sökte jobb som redaktör på en välmeriterad redaktion, något han gjort i medierna ända sedan kungaboken kommit ut.26

En annan offentlig sjöbergsk önskan, som inte har infriats, uttalades i UR-programmet En bok – en författare, som sändes i januari 2011. På frågan vem Thomas Sjöberg mest i hela världen ville se som läsare av hans bok, svarade han: ”Jag vill att vår kung läser den här boken […] Jag skulle vilja få honom att komma i kontakt med sitt känsloliv tillsammans med mig”.27

Även för Deanne Rauscher kom boken att få positiva följdverkningar, inte minst genom att den underlättade för henne att gå vidare i sitt författarskap med en biografi om Mille Markovic. En annan av drevets vinnare var Camilla Henemark, vars romans med kungen ånyo beredde henne en plats i det rampljus hon inte befunnit sig i på länge. Under de senaste tio åren hade Henemark huvudsakligen förekommit i kvällspressen i samband med skriverier om hemlöshet och psykiska problem. Nu blev hon eftertraktad i media och journalister tävlade om att få träffa henne. Hon fick en ansenlig summa pengar för exklusiva intervjuer, erhöll bokkontrakt och engagerades för TV4-produktioner som Fångarna på Fortet, Berg flyttar in, Efter tio med Malou och Let´s Dance. Hennes aktiebolag La Camilla presenterade en omsättning på 558 722 kr för räkenskapsåret 2010, ett av de bästa resultat som bolaget någonsin presterat.28

Det bör påpekas att mediedrevet som sådant utsattes för kritik redan under dess mest intensiva dagar. Den 5 november 2010 skrev Pär-Arne Jigenius, före detta Allmänhetens pressombudsman, en artikel i Dagens Nyheter, i vilken han kritiserade massmedierna hårt för deras agerande. Jigenius konstaterade att många av de rykten som beretts plats i Den motvillige monarken sedan länge cirkulerat i mediekretsar, men av hänsyn till pressetiska krav på att sakuppgifter skall vara korrekta och på att man inte bör bryta mot privatlivets helgd hade journalisterna valt att låta skvallret förbli skvaller. När Thomas Sjöberg gav ut sin bok sattes dessa oskrivna regler ur spel.

Boken i sig legitimerade att dags- och kvällstidningar började vältra sig i spekulationer om kungens påstådda excesser, eftersom det numera bara handlade om referenser till något som Sjöberg, Rauscher, Meyer och deras förlag redan låtit komma till allmänhetens kännedom. Publiceringen av Den motvillige monarken gjorde det fritt fram att skvallra på ledarsidor och i debattprogram, eftersom boken genom sin blotta existens förvandlade lösa rykten till allmänintresse. Huruvida bokens påståenden var sanna eller ej spelade inte längre någon roll. I teorin kunde kungen självfallet anmäla fallet till PO eller ta initiativ till ett tryckfrihetsmål, men i praktiken hade detta bara lett till ett ännu större mediedrev, och möjligheterna till framgång hade varit begränsade. I princip samtliga svenska dags- och kvällstidningar rapporterade om bokens uppgifter, och hovet kunde knappast PO-anmäla dem alla. En rättegång hade lett till ytterligare publicitet och ännu fler offentliga spekulationer, oavsett utgången. Den rättsliga möjlighet som står vanliga medborgare till buds är, skrev Jigenius, i praktiken inte tillgänglig för en statschef.

Jigenius beklagade djupt den bakomliggande logiken i medias tillvägagångssätt och skisserade ett föga uppmuntrande framtidsscenario:

Numera är det inte särskilt kostsamt att låta trycka en debattbok eller pamflett. Fortsätter denna utveckling får vi väl snart se cyniska redaktionsledare som finansierar utgivningen av en kontroversiell skrift så att de får något att hänvisa till, det vill säga ett alibi för att publicera uppgifter som de inte vill ta det direkta ansvaret för att offentliggöra. Här öppnas nya affärsmöjligheter för skrupelfria bokförläggare och försiktiga chefredaktörer.29

Kritiska röster som Jigenius drunknade emellertid i mediedrevets svallvågor. Folk ville inte läsa olycksbådande profetior om offentliga personers alltmer utsatta positioner eller utgjutelser över bristande pressetik. Drevets inneboende kraft, löpsedlarnas och debattprogrammens piskor, var starkare än enstaka varningsord och maningar till besinning.

Två incidenter under våren 2011 illustrerar väl drevets besynnerliga dynamik. Båda händelserna utspelade sig långt utanför Sveriges gränser, i Botswana respektive i USA. Den förra visar på de stundtals rent komiska bieffekterna av en desperat jakt på nyheter och alltmer vildvuxna spekulationer om kris i kungahuset. Den andra visar på de allvarliga följdverkningar ett mediedrev kan få för de personligt drabbade.

Under vårvintern insjuknade drottning Silvia i influensa och tvingades avbryta ett planerat statsbesök, som hon skulle ha gjort tillsammans med kungen, i Botswana. Drottningen, som vid tillfället befann sig i Frankrike, förbjöds av läkare att flyga och återvände till Sverige i bil.30 I svensk press utbröt spekulationer om huruvida drottningen verkligen var sjuk. Bottnade inte avhoppet från statsbesöket snarare i en äktenskaplig kris, framkallad av avslöjandena i Den motvillige monarken?

Carl XVI Gustaf landade i Botswanas huvudstad Gaborone den 21 mars. Tillsammans med en delegation från svenskt näringsliv genomförde han ett veckolångt besök i landet. Den svenska presssens intresse för statsbesöket var närmast obefintligt, men till slut bröt trycket från drevet igenom. På en pressträff i det fria envisades Expressens hovreporter Johan T. Lindwall med att fråga kungen hur drottningen mådde. Kungen, som fokuserade på frågorna om landet och entreprenörskap, fick till slut nog och gav Lindwall svar på tal med en ironi som ingen kunde missförstå:

Ja, du … Eftersom det är du som frågar, så skulle jag vilja säga att hon mår jättedåligt och jag tror faktiskt att det är läge för någon läkare att skära av hennes öron, faktiskt.31

Eftersom händelsen spelades in och lades ut på internet kunde snart över 50 000 tittare konstatera att medlemmar i delegationen misslyckades med att hålla sig för skratt över monarkens kommentar och uppenbarligen såg sig tvungna att kasta sig ur bild.32

Händelsen i USA, som ägde rum ett par veckor senare, fick en helt annan, mycket olyckligare, utveckling. Under en vistelse i New York den 4 april skulle drottning Silvia och prinsessan Madeleine köpa en present till kungen i butiken Beretta Gallery. Plötsligt dök Sara Grundberg, reporter på Aftonbladet, och tidningens fotograf Pontus Höök upp. Drottningen, prinsessan och Säpos livvakter bad att han inte skulle fotografera, men Höök ignorerade deras vädjanden. För att undslippa Aftonbladet lämnade sällskapet butiken via en sidodörr. Höök upptäckte tilltaget och sprang efter drottningen med kameran i högsta hugg. Drottningen sökte ta skydd i en av sällskapets bilar men såg inte det cirka två decimeter höga järnstaket som omgav en liten rabatt vid trottoarkanten. En av fötterna fastnade mellan staketspringorna. Med en smäll föll drottningen handlöst i gatan. Höök passade på att ta bilder av den olycka han själv förorsakat innan livvakterna hann fram och föste undan honom. Därefter kördes drottningen till läkare för att få vård, varvid det konstaterades att hon stukat foten och skadat en handled. Påföljande dag anlände hon till en ceremoni i New York stödd på kryckor och med benet fixerat av ett stort plastskydd. Det tog några veckor innan hon var återställd.33

Händelsen kablades ut i svensk media. Bilder på en illa tilltygad drottning, bokstavligt talat jagad av pressen, hör inte till vanligheterna i Sverige. Röster höjdes för att Aftonbladets utsända hade gått för långt. Till saken hör att det finns ett mycket känt och mycket allvarligt precedensfall. Den 31 augusti 1997 omkom den brittiska prinsessan Diana i en bilolycka i en tunnel i Paris, förföljd av paparazzifotografer, när hennes chaufför sökte köra ifrån dessa och till slut frontalkrockade med en cementpelare. Aftonbladets chefredaktör Jan Helin bad drottningen om ursäkt för medarbetarens agerande. Pontus Höök skrev själv några rader på sin privata blogg och bad om ursäkt för att hans närvaro uppenbarligen fått drottningen att känna sig stressad, men han erkände inte att det varit hans fel att olyckan ägt rum.34 Pontus Höök vill idag inte uttala sig om händelsen; han säger sig ha lämnat den bakom sig och hänvisar till det han skrivit på sin privata hemsida.35

Alla var inte nöjda med Jan Helins ursäkt till drottningen. Ett par dagar senare rapporterade tidningen Resumé att det rådde upprorsstämning på Aftonbladet. Enligt Resumé hade Helin fått svidande kritik internt eftersom han inte backat upp en mångårig medarbetare offentligt utan valt att gå på hovets linje. Helin hade sökts för en kommentar men avböjt att uttala sig.36

I hela det svåröverskådliga mediala kaos som bröt ut i november 2010 och som präglade bevakningen av, och rapporteringen om, det svenska kungahuset under 2011 kom den tidigare nämnde Mille Markovic att framstå som en central aktör. Eftersom denne till skillnad från nästan alla andra vittnen var en öppen källa som inte dolde sig bakom anonymitetens dimridåer uppfattades han i mångas ögon som trovärdig. När Markovic talade antecknade och rapporterade presskåren på ett sätt som minner om det gamla journalistordspråket ”kolla aldrig en bra story, risken är att den spricker”. I efterhand – varom mer senare – skulle det avslöjas att Markovic farit med osanning, men under kungaskandalens tid ifrågasattes hans sakuppgifter av få, varken inom svensk eller inom utländsk media. Situationen blev närmast bisarr när Markovic ena ögonblicket villigt lät sig omskrivas som en farlig gangster, detta i syfte att ytterligare svärta ned kungen och hans omkrets, och i andra ögonblicket hävdade att han var oskyldigt dömd till alla brott han bestraffats för och att han egentligen var en hyvens karl som endast var ute efter att se rättvisa skipas. De, sett ur ett efterhandsperspektiv, allt större motsägelserna i mediebilden av Markovic lämnades i det längsta okommenterade och outredda.

Och det var bara början. I Mille Markovics fotspår följde andra personer med kriminella meriter som plötsligt fann sig behandlade med silkesvantar av pressen. Orsaken var deras enda gemensamma nämnare: de lämnade pikanta påståenden om Carl XVI Gustafs privatliv, och det föll ingen in att granska deras uppgifter, inte ens i samband med de offentliga debatter som ägde rum. Som exempel kan nämnas ett seminarium om den journalistiska granskningen av kungahuset, som bland annat arrangerades av TV4 under Almedalsveckan 2011. Hovets informationschef Bertil Ternert gav utlopp för sin frustration över att Markovic fått så mycket utrymme i media, särskilt mot bakgrund av att journalister inte skrev mycket om kungahusets egentliga arbete och funktion. Göran Ellung, programchef på TV4, kontrade med att media kanske skulle lägga mer fokus på hovets verksamhetsberättelse om kungen skötte sig och inte sprang på ställen där han inte borde vara.37

I september 2011, när kungaskandalen hade pågått i snart ett år, ägnades nästan ett helt nummer av journalisternas facktidning Scoop åt den nya tidens hovjournalistik. Under rubriken ”Kungagräv, strippklubbar, aktier och nazism” lät redaktören och t.f. ansvarige utgivaren Fredrik Nejman drygt hundra sidor ägnas åt intervjuer och artiklar med och om bland andra Thomas Sjöberg och Deanne Rauscher. Ett ledmotiv var faran och svårigheten att som journalist granska kungahuset, och en ansenlig mängd negativt värderande text om monarkin fick breda ut sig över sidorna. För säkerhets skull återpublicerade Nejman dessutom en 34 år gammal artikel som påstod att kungen köpt sex av prostituerade under en USA-vistelse 1976.

Vad Fredrik Nejman däremot inte problematiserade var huruvida det ingick i en grävande journalists arbete att granska sanningshalten i det mediedrev han eller hon själv bidrog till att vidmakthålla – eller om en redaktör och ansvarig utgivare har något sådant ansvar.38

OPS/images/cover.jpg
FRAN EN
KALLA...

Sanningen om
kungaskandalen

DICK HARRISON





OPS/images/pub.jpg
ICA
BOK
FOR
LAG





